A török hastáncról
„A hammam, a fürdő is elfogadott keretet adott a különböző családok asszonyainak az egymással való találkozásra. Ennél fogva a hammam látogatása ugyanolyan társadalmi jelentőséggel bírt, mint amilyen hasznos volt a higiéniát tekintve. A fürdő tulajdonosa gyakran bérelt táncosnőket, hogy a vendégeknek jó hangulatot biztosítson. Törökországban az ismert női táncosok, a csengik voltak azok, akik talán az egyiptomi gavazikhoz hasonlóan valamikor egy Indiából elvándorolt roma törzs tagjai lehettek. Az elnevezést cingene-cigánylány szóból eredeztetik. Nyilvánosan is táncolhattak, hiszen nem voltak muzulmánok, ezért rájuk nem vonatkozott az, hogy a külvilágtól elzártan éljenek. Szoknyájuk, amely alatt bő nadrágot hordtak, pörgés közben legyezőként szét tudott terülni, mint a Mevlevi kerengő derviseké a „szema” szertartásban. Hosszú ujjú blúzukra rövid mellényt húztak, gyakran kaftánban is ábrázolták őket.
A török táncosok, zenészek eleinte bármilyen közterületen felléphettek. Az előadók céhbe, „kolba” tömörültek. A századi török utazó, Eviliya Cselebi beszámolója szerint, Törökországban 1640-ben több mint háromezer előadóművész és legalább tizenkét kol volt. A szultánoknak is voltak a palotához tartozó csengi és kocsek csoportjaik. A katonai akciókat, a hadba menetelt mindig megelőzte és győzelem esetén zárta a zenés-táncos szórakoztató műsor. A Kecskés Együttes nagyon jó lemezt adott ki a magyarországi török megszállás idejéből származó zenékből. Érdemes belehallgatni, hogy megérezhessük a leírtak hangulatát. A katonai parádék kar-neválszerű, lelkesítő atmoszférája nagyban hozzájárult a törökök óriási hódításaihoz. Ha török városból indult a sereg, a felvonulásokon a kézműves céhek mesterségük jelképeit ábrázoló lobogókkal vonultak el a szultán előtt és céhük koljai bemutatót tartottak. A katonák, a janicsárok komoly szurkolótábort alakítottak egy-egy társulat mellett. A szultán egy idő után megunta a gyakori tömegverekedéseket és száműzte a táncosokat.” Aziza (Aziza Art Mozgásműhely Akkreditált Orientálistánc Oktatóképzésének jegyzetéből részlet)
|