HIP-HOP
A hip-hop Amerikában, a gettó negyedekben született meg a színes bőrűek világában, majd Európában is divattrenddé vált. Egyre többen rappeltek és egyre több falat díszített graffiti. A hip hop sokak számára nemcsak divat, de életforma is egyben.
Zene
Rap ügyben elég nehéz eligazodni a rocktörténeti lexikonokban és szócikkekben. Kezdetben szinte ismeretlen alternatív ("földalatti") kiadók jelentették meg a felvételeket. Annyi biztos, hogy 1979-ben a Sugarhill Gang már szerepelt a nemzetközi sikerlistákon Rappers Delight című dalával, s ezzel talán ők tették le e stílus alapkövét. Azóta viszont tart az áradat. A magyarázat egyszerű: a rap egyfajta szelepet jelentett mindazok számára, akiknek volt mondanivalójuk, és a rap segítségével könnyebben kifejezhették azt. Így akár utcakölykökből is lehetett sztár. Számos változata alakult ki e stílusnak a kemény, agresszív gengszter-raptől kezdve egészen a guru-rapig. A divathullám Magyarországot sem kerülte el. Számos sikeres zenekar tanúskodott erről: Rapülők, FLM, Hip Hop Boys és még sokan mások. A stílus szerves része az improvizálás. Egy igazi rapper bármilyen témában remekül tud rögtönözni. Ez a szabadság a rap legnagyobb vonzereje!
Hogy jobban lássuk a zene fejlődését, következzen egy rövid időrendi áttekintés a fontosabb évszámokkal és eseményekkel.
A hip-hop zene gyökereit egyesek egészen az 1920-as évekig vezetik vissza, amikor megszületett az első blues felvétel, mely összekapcsolta az afrikai és az amerikai zenei hagyományokat. Ugyanebben az évtizedben jelentek meg az első olyan felvételek, melyeknek már mondanivalójuk is volt. A '30-as évek blues előadói alapozták meg a későbbi Rhythm and Blues fejlődését.
Az első rapnek nevezhető dal 1939-ben jelent meg Boo Boo La La címmel.
1944-54 között a háború utáni gyors fejlődés része lett a Chuck Berry és más előadók által alkalmazott dupla ritmusú R&B, amit később rock-n-roll néven ismert meg a nagyvilág.
A '60-as években jött divatba a gengszter stílus, mely az elbeszélő részeket kerékcsikorgással és puskaropogással színezte.
1970-hez köthető a hip-hop úttörőjének nevezett banda, a Last Poets felbukkanása, akik keverték az élőbeszédet, a jazz dobot és az instrumentális (hangszeres) zenét.
1973-ban látott napvilágot Stevie Wonder: Living for the City című dala, mely új stílust, a soult mutatta be a közönségnek. A dalnak politikai üzenete volt, és az új trendeknek megfelelően keveredett benne a zene és az utca zaja.
A '70-es évek második felének jellemzője a jamaikai reggae kialakulása a New York környéki területen, és a disco térhódítása és uralma, mind a rádió hullámain, mind a klubok világában. Megjelentek a szintetikus zene első képviselői is (pl. a német Kraftwerk) elsősorban Európában, mely alapot biztosított a későbbi electro-funk stílusnak (pl.: Afrika Bambaataa). Az évtized utolsó éveiben New York körzetében tartották meg az első utcai party-kat, ahol DJ adta a zenét, és aki alkalomadtán rappelgetett is.
1979 volt a Sugarhill Gang: Rappers Delight című számának éve, ami ekkor került az érdeklődés középpontjába.
1980-ban lépett színre az első női együttes, a Sequence, és került a listákra utat nyitva ezzel a későbbi formációknak, énekesnőknek és olyan női rap bandáknak, mint a Salt-n-Pepa.
1981-ben rögzítettek lemezre első ízben DJ scratch-elést.
A következő években a stílusok egyre jobban keveredni kezdtek egymással újabb és újabb változatokat hozva létre a zenei palettán. 1982-ben jelent meg az első techno-funk, majd 1983-ban az első hip-hop és jazz keverékéből született dal. De ugyanennek az évnek köszönhetjük a hip-hop / dance stílust is.
1983 jelentette a régi iskola végének a kezdetét, amikor is feltűnt a színen a Run D.M.C. nevű együttes.
1984 az első hip-hop bandákból álló turné, mely a stílus népszerűsítését tűzte ki célul. Ezen a Run D. M. C. mellett fellépett a Kurtis Blow, a Whodini, a Fat Boys és a Newcleus is. Szintén ebben az évben jött létre az első kizárólag rap zenéket szóró rádióadó Los Angelesben.
1985 a Salt-n-Pepa debütálásának éve volt.
1986-ban a hip-hop betört a pop listákra, az MTV-be és egyéb médiákba is a Run D. M. C. Aerosmith feldolgozásával, a Walk This Way-jel.
Végül 1988 volt az igazi gengszter rap térhódításának éve.
Graffiti
A graffitikkel a fiatal képzőművészek ugyancsak megteremtették a saját festési stílusukat. Náluk a szóródoboz helyettesíti az ecsetet és a palettát, a műterem pedig az utca, a vonatok, ?, az egész világ. Mindez persze sok országban tilos. Külföldön - ha elkapják az ilyen festékszóró művészeket - pénz- vagy börtönbüntetés vár rájuk. Az alkotások motívumai rendkívül sokfélék: a legcikornyásabb karakterektől (nevek kezdőbetűi) egészen a gigantikus festményekig mindnek megvan a maga sajátossága.
Tánc
Párhuzamosan az új zenével kialakult - ugyancsak utcákon - egy sajátos táncstílus is, amelyet a tánc jellege, látvány, mozgássorai alapján breaknek neveztek el. A breaktáncos - egyedül vagy csoportosan - a legfantasztikusabb pózokba, figurákba tekeredik, "törik" bele, s amennyiben késztetést érez, akár a feje tetejére állva is forog a földön. Ma már ez a szabad táncforma is művészetté alakult át. Számos stílusváltozata létezik, melyekből világbajnokságokat is rendeznek.
Kezdetben azonban a break sem aratott osztatlan sikert. 1980-ban például letartóztatták a High Times Crew banda tagjait, mert a washingtoni metró területén mutatták be tánctudásukat a közönségnek.
A breakből fejlődhetett ki a hip-hop és a funky mint táncstílus, melyeket az európai közönség főként a TV csatornáin keresztül ismert meg. A video-klippek jól ismert koreográfiái és mozdulatai nagyrészt ehhez a két stílushoz köthetőek. A hip-hop és a funky közti különbség talán még nehezebben megfogható, mint a zenében. A funky sokkal inkább "fekete" zene és tánc, míg a hip-hop ma már inkább a fehérek stílusa. A funky lágyabb, kicsit lassabb zenéjét tükrözi a tánc is: lágyabb, kerekebb, lazább mozdulatok alkotják, a hangsúly a lent van, kevés benne az akrobatikához közelítő elem. Ezzel szemben a hip-hop egy keményebb, szögletesebb változat, ahol a mozdulatok hangsúlya fent van, a táncosok ugrálnak, alkalomadtán a földön fetrengenek.
Mint a breaknek, ugyanúgy a hip-hopnak is megvan a versenyváltozata. A hivatalos versenyeken a táncosok több kategóriában indulhatnak. A kategóriák szabályai sokban hasonlítanak egymásra, de jó néhány dologban különböznek is egymástól.